• Background Image

    3 Effektiva Fettförbränningstips

    november 22, 2015

november 22, 2015

3 Effektiva Fettförbränningstips

Fettförbränningsindustrin kan vara förvirrande med alla sina experter, dietmetoder, träningsredskap och kosttillskott.

Till och med jag trillar dit ibland och testar olika metoder inom kost och träning som har med fettförbränning och viktnedgång att göra. Oftast gör jag detta för att utvärdera om det är något användbart för mina klienter.

Men efter massa böcker och utbildningar samt framgångar och motgångar ändras min syn regelbundet inom träning och kost. Jag utgår efter mina värderingar och väljer därefter vad jag tar in för information. Det är p.g.a mina värderingar som jag t.ex. inte lägger en sekund på att ens försöka förstå 5:2 metoden och istället väljer att lära mig carb-cycling. Jag föreslår att du gör likadant. Hur du tar till dig information blir mycket enklare då. Men nog om detta nu.

Med detta inlägg vill jag dela med mig av 3 fettförbränningstips och dela min syn på varför jag tycker du ska göra någon utav dessa. Jag tror att dessa 3 tips ger en bra grund för långsiktiga och hållbara resultat.

#1 Träna vanlig lågintensiv konditionsträning

Jag står fast vid att jag tycker att  lågintensiv konditionsträning är en effektiv och bra träningsform.

Hur då?

Jo, om du är nybörjare inom t.ex. styrketräning så kan du uppnå ökad styrka genom att träna på så lite som 50-60% av ditt max. Om så är fallet vid styrketräning, varför skulle man behöva gå från noll konditionsträning till ren HIIT träning direkt för att få effekt?

Likt ”tung” styrketräning så kan HIIT vara skadligt för en otränad person. Hoppas du inte missförstår mig nu, HIIT är sjukt effektivt! Men HIIT är en form av högintensiv träning precis som tung styrketräning och det är viktigt att man förbereder kroppen för en intensivare träning.

Mitt andra argument är att du förbrukar energi när du tränar lågintensiv konditionsträning. Varför tror du elitidrottare är så tränade? De har en sjuk energiförbrukning p.g.a. den höga träningsvolymen som består av både styrketräning, HIIT, och vanlig kondition. När jag spelade basket i division 1 för 15 år sedan var det träning varje dag i över 1 tim med massa springande och hoppande. Jag tillsammans med många andra i laget tränade ingen styrketräning alls och tillhörde ändå bland de mest tränade i laget.

Den höga träningsvolymen gav i sin tur en hög aerob förmåga som gjorde att jag kunde använda fett effektivt som bränsle och på så sätt kunna äta näst intill vad som helst utan att gå upp ett ända gram.

#2 Träna HIFT (High Intensity Functional Training)

När du väl kommit igång så finns det såklart mer effektivare träningsformer som både kan vara roliga och utvecklande för din kropp . Ett av dessa är HIIT som är en form av högintensiv träning. HIIT kan bestå av rena konditionsövningar men kan även innehålla styrkeövningar. Skälet till att träningsformen har vuxit i popularitet är p.g.a. dess effektivitet men även p.g.a. alla variationer som finns. Jag tror att det är av dessa skäl Crossfit fortfarande växer och kommer göra det ett bra tag till.

Förutom HIIT så finns det nu är något som kallas för HIFT (High Intensity Functional Training), vilket egentligen bara  är en spinn av HIIT och består av funktionella övningar som satts ihop till cirklar. Detta gör att du tränar styrka, kondition, koordination och explosivitet i en och samma träning. Exempel på det kan vara att du tränar allt ifrån frivändningar till hopp, pressar, drag, marklyft och sprinter. Övningsurvalet blir större och större ju mer tränad du blir kan du utföra mer avancerade varianter av de redan funktionella grundrörelserna.

Du blir både stark och uthållig samt att sådan träning gör att du får hög förbränning långt efter avslutad träning.

#3 Behärska återhämtning (Stress, sömn och kost)

När jag tar mig an en ny klient som vill gå ner i vikt så ställer jag alltid frågor om deras återhämtning. Främst handlar det om deras stressnivå och hur de sköter kost och sömn. Du kanske tycker det låter löjligt men att behärska dem är ett måste för att du skall kunna leva ett bra liv och kunna prestera. Det är bara naivt att tro att du kan träna bort en dålig kosthållning och ta igen sömnen senare. Det är inte hållbart!

Träning urholkar dig på näring och är en form av stress för kroppen också. Att då tro att man kan äta vad man vill när man tränar är inte bara fel, det är idiotiskt!

Det finns heller ingen som helst anledning att ens börja prata BCAA, Glycine, proteinpulver och andra mer avancerade kostscheman förrän man behärskar grunderna. När du behärskar grunderna kan du börja bygga på och testa för att se vad du kan göra för att optimera allt. Men fram tills dess är allt annat  irrelevant.

Om du vill kan du läsa vidare här om => Vad är bra kost?

 

Summering: Inom fettförbränning och viktnedgång så finns det inte EN metod eller modell som passar alla människor. Det är viktig att du lär känna dig själv veta vilken nivå du befinner dig i. Och om du är tränare är det viktigt att förstå på vilken nivå dina klienter befinner sig på. Bara för att proffsen tränar HIIT betyder inte nödvändigtvis att det är det bästa för dig eller din klient att börja med.

Se till att du behärskar grunderna så som daglig rörelse, kost, sömn och egentid. Du kommer bli förvånad över hur enkelt det kan vara att gå ner i vikt och behålla en bra kroppsform.