• Background Image

    5 Övningar som motverkar höftproblem vid knäböj

    mars 12, 2017

mars 12, 2017

5 Övningar som motverkar höftproblem vid knäböj

I denna korta artikel vill jag dela med mig av några övningar som hjälper dig att träna knäböj utan smärta. När man tränar mycket traditionell knäböj med samma fotposition, rörelsemönster och rörelseutslag brukar höften förr eller senare bli väldigt stel, vilket resulterar i att man får väldigt ont i höften. Denna smärta brukar oftast kännas som kläm-känsla när man går djupt ner. Detta drabbade mig och gjorde väldigt ont under lång tid, tills jag förstod hur den uppkom.

Frågan är hur vi kan motverka detta och samtidigt kunna fortsätta träna tunga knäböj? Eller om du redan har ont, hur du får bukt med problemet.

Det absolut första du ska göra är att ta reda på vilka rörelser som gör ont och sedan undvika dessa helt. Efter det ska du börja göra dessa stretcher omgående.

5 Övningar som motverkar höftproblem vid knäböj

Övning #1: Höftstretch insida (adduktorerna)

Övning #2: Stretch av framsida höft
Övning #3: Stretch av framsida lår
Övning #4: Stående höftstretch (bred position)
Övning #5: Stretch av rumpan/sätet

FAQ:

Hur många reps ska jag göra?

Viktigast är inte antalet repetitioner, utan att du känner effekt av övningen. Du gör så många du behöver för att få effekt.

Hur ofta ska jag göra dessa övningar?

Två gånger om dagen i två veckor är optimalt, alternativt tills du inte känner av samma stelhet längre. Sedan kan du gå över till 3-4 gånger i  veckan.

Om någon övning gör ont i min skada?

Gör den inte!

Vill du ladda ner gratis e.böcker? Besök => http://nicolasfiori.se/borja-har/