5 Strategier för Optimal Hälsa

optimal hälsa

Att ha en optimal hälsa och leva ett hälsosamt liv kan ibland kännas svårt och komplicerat med tanke på alla rekommendationer som finns. Annonser och experter tävlar om att ge dig motstridiga råd angående hälsa. Men att leva ett hälsosamt liv behöver inte vara avancerat.

För att uppnå optimal hälsa, gå ner i vikt och mår bättre varje dag, behöver du följa 5 enkla regler.

5 Strategier för att uppnå Optimal Hälsa

1. Undvik att stoppa i dig massa gifter

Många saker som vi människor stoppar i oss är rena gifter. Exempel på sådana gifter är cigaretter, alkohol och droger. Alla dem klassas som mycket beroendeframkallande, vilket gör det svårt för oss människor att ge upp eller undvika dem.

Om du har problem med någon av dessa ämnen, är kost och motion ditt minsta bekymmer.
Alkohol kan vara bra i måttlig mängd för personer som tål det, tobak och droger är desto sämre.

Men något som är ännu vanligare idag är ökat intag av skräpmat. Om du vill ha optimal hälsa så måste du minimera din konsumtion av dessa livsmedel.
Förmodligen den enskilt mest effektiva förändringen du kan göra är att skära ner på halvfabrikat och skräpmat. Detta kan i många fall vara tufft eftersom flera av dessa livsmedel är utformade för att göra det svåra att motstå.

När det gäller specifika ingredienser så är produkter med tillsatt socker bland de sämsta du kan äta. I ingredienslistan står det inte alltid socker utan det kan vara andra former som sackaros, fruktsocker och druvsocker. Alla har visat sig orsaka problem med ämnesomsättningen även om studier visar att vissa personer kan tolerera måttliga mängder.

Det är dessutom bra att undvika transfetter som finns i olika typer av skräpmat. Speciellt förpackade och bearbetade varor.

2. Träna och var aktiv

Att röra på kroppen och använda dina muskler är väldigt viktigt om du vill uppnå optimal hälsa.

Att träning kan få dig att se bättre ut och gå ner i vikt är egentligen bara toppen av isberget. Du måste också träna för att din kropp, hjärna och hormoner ska fungera optimalt.

Studier visar att styrketräning sänker ditt blodsocker och insulinnivåer, förbättrar ditt kolesterol och sänker triglyceridnivåerna. Styrketräning ökar också dina testosteronnivåer och utsöndringen av tillväxthormoner, två hormoner som är förknippade med bättre välbefinnande.

Dessutom kan motion bidra till minskad risk för depression och olika kroniska sjukdomar, såsom fetma, typ 2-diabetes, hjärtsjukdomar, Alzheimers med flera.

Träning hjälpa dig att gå ner i vikt, speciellt i kombination med en hälsosam kosthållning. Lyckligtvis finns det många olika sätt att träna. Du behöver inte ha ett gymkort eller äga dyr träningsutrustning. Du kan träna gratis i ditt eget hem. Gör bara en sökning på Google eller YouTube för “bodyweight workouts” eller “calisthenics”, till exempel. Eller besök vårt artikel om kroppsviktsträning.

Att gå ut för att ta en promenad är en annan viktig sak du bör göra, speciellt om du kan få lite sol samtidigt (solen är en naturlig D-vitaminkälla). Att ta promenader är ett bra val och en mycket underskattad motionsform. Sikta på minst 30 minuters promenad om dagen.

Nyckeln är att välja något du tycker om och kan hålla fast vid på lång sikt.
Om du är helt ur form eller har medicinska problem, då är det bäst att prata med en läkare innan du påbörjar någon fysisk aktivitet.

3. Sov ordentligt

Bra sömn är viktigt för optimal hälsa och återhämtning. Studier visar att sömnbrist korrelerar med flertalet sjukdomar, så som fetma och hjärtsjukdomar.

Vi rekommenderar starkt att du prioriterar sömnen.

Om du inte anses sova ordentligt finns det flera sätt att förbättra det:

  • Drick inte kaffe sent på dagen. Koffein har en halveringstid på 4-6 timmar.
  • Försök att lägga dig och vakna samma tidpunkt varje dag.
  • Sov i ett mörkt rum, utan konstgjord belysning.
  • Sänk ljuset i ditt hem några timmar före sänggående.

För mer tips om hur du förbättrar din sömn, kolla in den här artikeln ===> Bra Sömn.

Har du haft problem en lägre tid rekommenderar vi att du träffar din läkare för ett lägga upp en plan. Sömnproblem som t.ex. sömnapné är annars vanligt och i många fall enkel att behandla.

4. Undvik överdriven stress

En hälsosam livsstil innebär att man äter en hälsosam kost, ha bra kvalitet på sömnen och att kroppen får regelbunden motion.
Men hur du mår och vad som rör sig i dina tankar under dagen är också mycket viktigt. Att hjärnan går på högvarv och man är stressad hela tiden, är inte heller hälsosamt.

Överdriven stress kan höja din kortisolnivå och kraftigt försämra din ämnesomsättning. Stressen kan göra att ditt behov av skräpmat ökar, att man får mer fett kring magpartiet och att risken för flertalet  stressrelaterade sjukdomar ökar.

Studier visar också att stress är en stark bidragande faktor till depression som är ett vanligt hälsoproblem idag.
För att minska stressen, försök att förenkla ditt liv – träna, ta naturvandringar, träna djupa andningstekniker och kanske till och med meditation.

Om du absolut inte kan hantera bördorna i ditt vardagliga liv utan att bli alltför stressad, överväg att ta hjälp.
Att kunna hantera din stress kommer att göra dig friskare och förbättra ditt liv på flera sätt. Att gå igenom livet orolig och bekymrad och aldrig kunna slappna av är ett stort problem.

5. Förse din kropp med riktig bränsle

Det enklaste och mest effektiva sättet att äta hälsosamt är att fokusera på naturliga livsmedel.

Med andra ord, välj livsmedel som har en ingrediens och härstammar från naturen.

En bra regel är att alltid äta en kombination av livsmedel från djur och växter som t.ex. – kött, fisk, ägg, grönsaker, frukter, nötter, frön och mejeriprodukter.

Om du är frisk och aktiv, har en naturlig kroppsvikt och äter för det mesta bra mat, så är kolhydrater bra för dig. Exempel på bra källor är potatis, sötpotatis, baljväxter, quinoa, ris, havre etc..

Men om du är överviktig eller har problem med blodsockret, så kan en low carb kost leda till dramatiska förbättringar i både hälsa och kroppsform. Många personer kan ofta förlora mycket vikt bara genom att minska på kolhydrater eftersom det är en enkel strategi att äter mindre.

Oavsett vad du gör, försök att välja naturliga livsmedel i första hand, och halvfabrikat max 10% av tillfällena.

Sammanfattning

För att ha en optimal hälsa så måste du hålla fast vid dessa strategier livet ut.

Det är viktigt att komma ihåg att dieter sällan fungerar på lång sikt. Av den anledningen är det viktigt att istället sträva efter att göra livsstilsförändringar.

Att vara hälsosam är ett maraton och inte en sprint.

Bra saker tar tid att utveckla och du måste hålla fast vid det livet ut för att upprätthålla god hälsa.

Följ oss på Instagram för dagliga tips: http://instagram.com/nicolas.fiori

Referenser:
ISRN Obes. 2013; From Passive Overeating to “Food Addiction”: A Spectrum of Compulsion and Severity

The Relative Benefits of Endurance and Strength Training on the Metabolic Factors and Muscle Function of People With Type 2 Diabetes Mellitus

Int Rev Psychiatry. 2014 Apr; Sleep, obesity, and weight loss in adults: is there a rationale for providing sleep interventions in the treatment of obesity?

Appetite. 2018 Jun 1; Stress and psychological constructs related to eating behavior are associated with anthropometry and body composition in young adults.

Obesity (Silver Spring). 2007 Jan; The effects of a low-carbohydrate ketogenic diet and a low-fat diet on mood, hunger, and other self-reported symptoms.
Systematic review of randomized controlled trials of low‐carbohydrate vs. low‐fat/low‐calorie diets in the management of obesity and its comorbidities

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *