• Background Image

    Fiberrika kolhydrater: Ät hur mycket du vill!

    juni 16, 2016

juni 16, 2016

Fiberrika kolhydrater: Ät hur mycket du vill!

Vi vet att, för att hålla vikten och uppnå optimal kroppsform behöver vi kontrollera vårt energiintag. Ett bra sätt att göra det på är att äta låg-glykemiska och fiberrika kolhydrater.

I en meta-analys kom man fram till att ”low carb” kost är en effektiv metod att använda sig av för att gå ner i vikt, även på lång sikt. Studierna gjordes på överviktiga personer och visade att det även medförde flera hälsofrämjande effekter som  kontroll över hungerkänslor, balanserat blodsocker, bättre triglycerid- och kolesterolvärden etc.

Självklart passar inte low carb kost alla utan bör utvärderas om det är något som fungerar för dig. Jag har i min gratis e-bok ”Kickstarta din fettförbränning” ett två veckors kostupplägg som är av low carb typ. Detta för att optimera dina hormoner för fettförbränning och få kontroll över din hunger. Observera att det inte är längre än 2 veckor då jag tycker att både energinivån och prestationen försämras avsevärt efter det. Detta var något som inte togs upp i studien.

Att äta low-carb under två veckor eller längre tid, behöver inte vara komplicerat eller tråkigt. Det gäller bara att veta vad man har för alternativ.

Tänk på att basera större delen av din kost kring naturliga livsmedel och som är låga i kolhydrater. Då kommer du att gå ner i vikt och få bättre kontroll på ditt energiintag. Detta gör du enklast genom att äta mycket grönsaker (ja, grönsaker är en typ av kolhydrat). Grönsaker har hög näringstäthet och låg kaloritäthet. Det innebär att du kan äta mycket av det, samtidigt som du får i dig viktiga näringsämnen som vitaminer, mineraler, fibrer och fytokemikalier. Du ska veta att det är mycket svårt (om inte omöjligt) att äta sig upp i vikt på grönsaker.

Här kommer en lista över grönsaker som du kan äta nästa obegränsat av och som passar perfekt när man följer en enkel måltidsguide (som den du får i e-boken ”Kickstarta din fettförbränning”).

Fiberrika kolhydrater:

Alla gröna grönsaker – sallad, spenat, mangold, radicchiosallad och endive räknas även dem som gröna
Selleri
Groddar, alfalfa och andra små frön (groddar & baljväxter har mer kolhydrater i sig)
Kål (eller surkål)
Blomkål
Grönkål
Broccoli
Paprika
Bambuskott
Rädisor
Havs Grönsaker (Havsväxter, Nori, etc)
Svamp
Sparris
Gurka
Gröna bönor
Fänkål
Grön paprika
Gul paprika
Röd paprika
Squash
Zuccini
Brysselkål
Lök (alla sorter) – rödlök, purjolök etc
Ärtor
Tomater
Äggplanta
Kronärtskocka
Squash
Morötter

Referenser:

Very-low-carbohydrate ketogenic diet v. low-fat diet for long-term weight loss: a meta-analysis of randomised controlled trials.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23651522