• Background Image

    Frukost & Fettförbränning

    juli 2, 2015

juli 2, 2015

Frukost & Fettförbränning

Vilken är bästa frukosten för optimal fettförbränning & energinivå?

Många säger att frukost är viktigaste måltiden på dagen. Detta går såklart att debatteras och här ger jag min syn på det hela där jag blandar både erfarenhet och fakta.

Om du nu väljer att äta frukost så anser jag definitivt att det är den viktigaste måltiden på dagen. Och det av flera skäl. Vad du äter till frukost avgör vilka hormoner och andra signalsubstanser du triggar. Dessa signalsubstanser kan sedan komma att dominera resten av dagen. Läs vidare för att ta reda på vad jag pratar om.


När jag frågar någon ny klient vad han eller hon äter till frukost får jag rätt ofta höra något liknande.

  • Fil/Yoghurt med flingor/Musli/frukt
  • Bröd m. skinka och ost
  • Havregryn m. bär/banan
  • Kaffe
  • Någon enstaka har kanske lagt till ett ägg

Dem som anser sig vara hälsomedvetna har ofta valt fullkornsvarianterna av livsmedlen ovan.

Nu undrar väl du…vad är det för fel på det här?

Lugn! Jag ska förklara.

Att optimera sin förbränning och energinivå handlar om att ta hänsyn till hormoner. Dina hormoner kan vara din vän eller fiende beroende på vad du stoppar i dig.

När du vaknar upp har du fastat hela natten. Det innebär att morgonen är ett av tillfällena du är mest mottaglig för kolhydrater då fastandet har gjorde dig mer insulinkänslig och det mesta går till att förbrännas som energi. Detta är något som fitnessvärlden fortfarande kör med och är ETT sätt att se på det. Ett sätt som jag tycker är föråldrat.

På morgonen är fettförbränningen som högst och kolhydratsförbränningen som lägst på grund av fastandet och relativt höga världen av hormonet melatonin. Melatonin är ett mörkerhormon som utsöndras och förbereder dig för sömn  kring 21.00 och som bromsas och avtar när ljuset börjar titta fram.

När du äter kolhydrater från listan ovan med relativt hög GI (GI är ett mått på hur fort en kolhydrat ökar ditt blodsocker) ökar även ditt blodsocker i rask takt. I och med att blodsockret ökar snabbt måste kroppen svara med att utsöndra insulin i samma takt (insulin är ditt lagringshormon).

Varför skulle du vilja utsöndra mycket insulin när du vill använda fett som bränsle? Speciellt vid det tillfället du förbränner fett som bäst.

Det är av detta skäl som jag nästan ALLTID rekommenderar PROTEIN & FETT till frukost. Så vida du inte tillhör de 5-10% av befolkningen med superämnesomsättning så är det här ett av de absolut bästa tipsen jag kan ge dig.

Ett enkelt sätt att se ifall du är kolhydratstålig är att du känner efter hur du mår efter att ha ätit en frukost liknande ovan. Känner du dig trött och uppsvälld? Byt ut det mot protein och fett. Blir du energisk  och mår fantastiskt? Grattis du är en av de få lyckliga som kan äta kolhydrater till frukost.

Men för dig som inte har det så…

Genom att äta protein och fett främjar du utsöndringen av dopamin och acetyl-kolin, två viktiga substanser för dig som vill känna ökad fokus och drivkraft om dagarna. Proteinet ger dig även en stadig och långsam ökning av blodsockret medan fettet ser till att blodsockret förblir stabilt. Ett stabilt blodsocker gör att du undviker cravings för sött och kolhydrater generellt.

Sammanfattning av fördelarna med protein och fett till frukost:

Du får ökad mättnadskänsla, du optimerar dina förbränningshormoner genom att behålla en hög insulinkänslighet och jämnt blodsocker, du får ökad mental fokus som sedan får dig att göra bättre matval resten av dagen.

Exempel på protein och fett frukost:

Omelett med skivad kycklingbitar, bladspenat, lök, champinjoner tillagat i kokosolja

Äggröra med bitar av rökt lax och avokado

Eller en smoothie med proteinpulver, bär, kokosolja och någon sked MultiGreens.


Testa! Vad har du att förlora? Funkar det inte för dig så funkar det inte bara. Men testa det i minst två veckor innan du ger upp det.

Hoppas du gillade inlägget!

//Nicolas Fiori

Få fler tips rakt ner i din brevlåda. Prenumerera på mitt kostnadsfria nyhetsbrev och få även e-boken Kickstarta din fettförbränning gratis.

För att läsa om kosthållning som helhet med målet fettförbränning. Läs denna artikel Öka din fettförbränning – 5 stegs kostplan