Ghrelin: Ditt hungerhormon

Ghrelin är ett hormon som påverkar din aptit och på så vis även din kroppsvikt. Det finns en koppling mellan höga nivåer av hormonet och viktuppgång. Vad det verkar som så är höga nivåer en av orsakerna till att de flesta går upp i vikt igen efter en diet.
Oavsett om du är normalviktig eller kraftigt överviktig så ökar ghrelin nivåerna när man väljer att gå på en diet.
Här är allt du behöver veta om ghrelin.

Vad är Ghrelin och vad har den för funktion?

Ghrelin är ett hormon som utsöndras i magen. När magen är tom, skickas en signal till hjärnan att du är hungrig. Dess främsta funktion är att öka din aptit och få dig att börjar söka efter mat. Detta är en skyddsmekanism kroppen har för att undvika svält.
Om du vill behålla din vik,t alternativt gå ner i vikt så vill du ha så låga värden som möjligt. Däremot om du är en person som strävar efter att gå upp i vikt, så vill du ha så höga värden som möjligt.
Förutom din hunger, påverkar ghrelin även din sömn, belöningssystem, hjärthälsa, immunsystem och ämnesomsättning.

Mer om Ghrelin

Som sagt så utsöndras ghrelin när magen är tom, vilket oftast sker detta när det börjar närma sig måltid. Efter maten sjunker värdena allt eftersom.
Vad som också påverka hormonet är mängden kroppsfett. Överviktiga personer tenderar ha lägre värden ghrelin än normalviktiga, men är extra känsliga mot förändringar p.g.a. överaktiva receptorer.  I en studie kunde man se att kroppsbyggare som kom ner i väldigt låga nivåer av kroppsfett hade en ökning av hormonet med över 40%.
När du påbörjar en kost med målet att gå ner i vikt, kan nivåerna öka och göra det svårare att känna mättnadskänsla. Detta gäller speciellt när du går på en diet under längre tid. En studie visade att personer som gick på diet i 6 månader hade en ökning av hormonet med 24%.
Det finns en koppling som visar att ju lägre kroppsfett du får under en viktnedgång, desto högre nivåer får du. Vilket gör dig hungrigare och det blir svårare att behålla vikten.

Så minskar du Ghrelin nivåerna och kontrollerar din hunger

Ghrelin verkar vara ett svårt hormon att kontrollera. Det finns i dagsläget inga läkemedel eller kosttillskott som bevisats hjälpa. Men här kommer några vetenskapliga tips på hur du kontrollerar dina hormonet och dess nivåer.
Sov tillräckligt – Dålig sömn är kopplat till högre nivåer och därmed ökad hunger.
Ät tillräckligt med protein – Ett tillräckligt högt proteinintag ökar mättnadskänslan och minskar nivåerna.
Hitta din måltidsfrekvens – Tom mage ger högre nivåer. Se till att det inte går för länge mellan måltiderna.
Undvik att jojjobanta – Att pendla i vikt verkar ha en dålig effekt på dina metaboliska hormoner. Se till att du upprätthåller en stabil vikt.
Undvik att gå på långa dieter – Som jag beskrev ovan så kan långa dieter öka hormonnivåerna med hela 24%.
Träna högintensiv träning – Träning som styrketräning och olika typer av HIIT har en bromsande effekt på din hunger.

Summering:

Ghrelin är en viktig hormon att ha kontroll på om man vill uppnå en hälsosam kroppsvikt. Den påverkar din hunger och på så vis mängden mat du äter.
Genom att äta en balanserad kost med rätt mängd mat, bra sammansättning av näringsämnen och rätt frekvens, undviker du kraftiga förändringar av ghrelin-nivåerna. Dessa förändringar kan annars göra att man faller tillbaka i dåliga vanor. Undvik långa dieter och jojjobanting då det har en negativ effekt på hormonets nivåer.


Följ oss på Instagram för dagliga tips: http://instagram.com/apexea.training
Glöm inte att prenumerera på vårt kostnadsfria nyhetsbrev och  få kickstart guiden => Apexea Metoden. – GRATIS!


Referenser:

  • Weight loss increases circulating levels of ghrelin in human obesity.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11874411
  • Weight regain in U.S. adults who experienced substantial weight loss, 1999-2002.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17572309
  • Ghrelin: a hormone regulating food intake and energy homeostasis.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16923214
  • Ghrelin: much more than a hunger hormone.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24100676

Övriga referenser:

  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21565248
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23220294
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26042199
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12023994
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27288828
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23252215
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23412685
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22178258
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18564298
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20417876
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25897771

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *