Goda vanor: 6 steg till att utveckla och bibehålla nya rutiner

Trender kommer och går medan goda vanor består.
Har du alltid undrat varför du gör tvärtemot vad du borde göra, även om du vet bättre? Tro det eller ej, men vi människor är förutsägbara och detta gäller även när det kommer till mat och träning. Vi varierar inte maten så mycket som vi tror och vi har svårt att ändra på saker som vi nästan alltid har gjort. Att skapa nya goda vanor kräver alltid en större insats än vad man tror.
Under alla år som gått så har det utvecklats en metod som bevisats ge effekt. Den fungerar ungefär som ett recept till att laga mat. Du kan använda den om och om igen när du känner för att utveckla en ny vana. Över tid upplever du att det blir enklare och enklare att utveckla nya vanor. Detta är inget vi har kommit på själva utan är ett välkänt system som används av olika coacher inom personlig utveckling.
För att läsa vidare om ämnet så har vi en annan uppskattad artikel => Skapar vanor som håller, även om vardagslivet kommer i vägen

Här är 6 steg till att utveckla goda vanor

#1 Ta ett beslut

Ta beslut att du en gång för alla ska förändra ett beteende och se till att agera till 100% i alla situationer. Ända tills det börjar kännas naturligt. T.ex. om du beslutar dig för att vakna 1 tim tidigare för att hinna träna varje dag. Sätt klockan på 1 timmer tidigare och när klockan ringer så kliver du upp. Oavsett hur jobbigt du än känner att det är. Upprepa detta tills det känns naturligt.
När du tar beslutet , se till att du är 100% motiverad till göra denna beteendeförändring. Om du inte känner dig 100%. Hitta då en annan vana att förändra. Se till att fokusera på max en i taget.
Exempel på bra vanor man kan utveckla en i taget:
Sova 7-9 tim
Dricka 2-3 liter vatten per dag
Äta protein till varje måltid/Öka proteinintaget
Ät bara naturlig mat
Sluta äta godis eller annan skräpmat
Grönsaker till varje måltid
Ät minst var 4:e timme
Veckohandla
Förbered matlådor

#2 Tillåt aldrig undanflykter

Detta gäller främst i startfasen av ditt nya beteende. Inga ursäkter och rationaliseringar. Håll dig själv ansvarig i alla lägen. Om du nu har beslutat dig för att kliva upp tidigare varje morgon för att träna. Disciplinera dig själv till att göra det varje dag tills det blir en naturlig del av ditt liv.

#3 Gör ditt mål offentligt

Tala om för din omgivning att du kommer att tillämpa och utveckla ett nytt beteende. Du tvingar dig själv att bli mer disciplinerad när din omgivning har koll på dig och är när flera är intresserade utav dina resultat.

#4 Visualisera ditt nya beteende

Ju oftare du fokuserar och tänker på ditt nya beteende, desto fortare kommer ditt nya tankesätt att accepteras av ditt undermedvetna. Dina nya tankar programmeras in och blir till slut en del av din nya personlighet.

#5 Skapa affirmation

Skapa en affirmation som du upprepar för dig själv, om och om igen under dagen. Detta är ytterligare ett effektivt verktyg för att utveckla din nya vana fortare. T.ex. innan du går och lägger dig säger du det högt till dig själv att du ska kliva upp en timme tidigare och gå träna. I många fall vaknar du strax innan klockan ringer och är redo för din nya uppgift.

#6 Belöna dig själv

Se till att du ser fram emot en belöning när du har nått ditt mål. Genom att ha en belöning för att du utvecklar nya färdigheter så kommer ditt undermedvetna att associera din utveckling med något positivt och du utvecklar en positiv atmosfär kring ditt hårda arbete.


Glöm inte att ladda ner din kostnadsfria kickstart guide => Apexea Metodenhttp://apexea.se/gratis-guide/.
Följ oss gärna på Instagram => @apexea.training

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *