Insulin & insulinresistens: Allt du behöver veta

Insulinresistens eller högt insulin och blodsocker är det vanligaste skälet till övervikt. Antalet överviktiga verkar fortsätta öka varje år där varannan svensk anses ha fetma eller övervikt enligt folkhälsomyndigheten.
Innehåll i artikeln:

  • Förklaring av insulin och insulinresistens
  • Skillnaden mellan insulinresistens och insulinkänslighet
  • Vad orsakar insulinresistens?
  • Vanliga symptom
  • Sjukdomar
  • Tips på hur du förbättrar din insulinkänslighet

Förenklad förklaring av insulin & insulinresistens

Insulin är ett hormon som utsöndras i bukspottskörteln. Den har som uppgift att signalera dina celler att lagra den näring som finns i blodomloppet.
När vi äter en måltid som innehåller kolhydrater, ökar blodsockret. Detta känner bukspottkörteln av och väljer då att utsöndra insulin. Insulinet färdas sedan genom blodomloppet och signalerar dina celler att ta upp glukos och annan näring. Insulin kontrollerar alltså mängden glukos i blodet och hur effektivt det tas upp av cellerna. Även om insulin främst är delaktig i hantering av blodsocker så påverkar det även upptaget av protein och fett. Glukos är annars dina cellers primära energikälla.
Men dålig reglering av blodsocker kan leda till insulinresistens. Insulinresistens betyder att dina celler inte längre svarar lika effektivt på insulinet vilket leder till ständigt höga blodsockervärden.
Vid detta stadiet börjar bukspottkörteln att producera ännu mer insulin i ett försök till att sänka blodsockret. Fortsätter man att ha dålig reglering av blodsockret kan detta fortsätta utvecklas. Då blir dina celler mer och mer insulinresistenta samtidigt som ditt blodsocker fortsätter öka.
Så småningom klarar inte bukspottkörteln att hålla jämna steg och cellerna i bukspottkörteln skadas. Detta kan leda till försämrad insulinproduktion, så nu finns det både låga mängder insulin samtidigt som cellerna inte svarar på det lilla insulin som finns tillgänglig. Vilket ger skyhöga blodsockernivåer.
När blodsockernivån överstiger ett visst tröskelvärde har man fått en diagnos som heter typ 2-diabetes. Detta är så klart en förenklad version av hur typ 2 diabetes utvecklas. Men det ger en översikt av processen där sjukdomen utvecklas.

Skillnaden mellan Insulinresistens & Insulinkänslighet

Insulinresistens och insulinkänslighet är egentligen två sidor av samma mynt. Om du är insulinresistent, så har du låg insulinkänslighet. Om du har hög insulinkänslighet så har du med andra ord låg insulinresistens.
Att ha en hög insulinkänslighet är bra för hälsan då det talar om för dig att dina celler svarar effektivt på insulin. Med andra ord så hanterar du kolhydrater väldigt bra.

Vad orsakar insulinresistens?

Vad som orsakar insulinresistens kan bero på flera olika skäl. Men det som verkar vara den främsta orsaken är att vi äter för mycket. För mycket mat, viktuppgång och övervikt är alla kopplat till insulinresistens. Visst kan normalviktiga personer också bli insulinresistenta, men det är allt vanligare bland överviktiga.
En ökning av det viscerala fettet (runt dina inre organ) och fett kring magen är ett tecken på att du håller på att bli mer och mer insulinresistent. Denna typ av fett kan frigöra inflammatoriska hormoner som i sin tur påverkar din insulinkänslighet.
Flera studier visar att en hög mängd fria fettsyror i blodet är en bidragande faktor till insulinresistens. Detta blir av att man äter för mycket men påverkas även av mängden fett man har på kroppen. Den höga mängden fria fettsyrorna påverkar vanliga celler men också muskelceller, på så sätt att fettet verkar bygga upp sig inuti cellerna och förstör signalvägarna som behövs för att cellerna ska kunna svara på insulin.
Även om insulinresistens kan orsakas av överätande så det ändå många andra faktorer som hjälper till att skapa det. Så som inaktivitet, stress, dålig maghälsa, kronisk inflammation, gener (vissa hanterar glukos bättre än andra) och skräpmat.

Hur vet man att man är på väg att utveckla insulinresistens?

Det finns flera sätt att kolla om man är på väg att utveckla insulinresistens. En är att gå till läkaren för att kolla upp värden så som blodsocker, insulin, kolesterol och triglycerider.
De tydligaste symptomen för insulinresistens är högt blodsocker (högre eller lika med 100mgd/dl) och insulin. Andra symptom kan vara höga triglycerid-värden (över 150mg/dl) och låga HDL värden (under 40mg/dl). Även högt blodtryck där du ligger högre än 130/85.
Fler vanliga symptom kan vara:

  • Kronisk trötthet
  • Huvudvärk
  • Övervikt
  • Viktökning (även om man inte äter mer mat än vanligt)
  • Fettökning kring magpartiet
  • Humörsvängningar
  • Förändring av kroppstemperatur

Sjukdomar kopplat till insulinresistens

Insulinresistens är kopplat till en rad sjukdomar, så som hjärtsjukdomar, fettlever, Alzheimers och cancer.
Faktum är att människor som är insulinresistenta eller har diabetes typ 2 har upp till 90% högre risk att drabbas av hjärtsjukdom och 37% större chans att dö tidigare oavsett skäl.

Tips på hur du kan förbättra din insulinkänslighet & minska insulinresistens.

Det är enkelt att påverka och förbättra sin insulinkänslighet med hjälp av förändrad kost & livsstil. Man kan i många fall t.o.m. bli av med diabetes typ 2 och insulinresistens helt och hållet. Här kommer flera evidensbaserade tips på hur du förbättrar din insulinkänslighet.
Träning – Träning är kanske det bästa och enklaste sättet att förbättra insulinkänsligheten. Effekten av träning är nästan omgående när dina celler blir mer insulinkänsliga av muskelkontraktionerna.
Gå ner i vikt – Minskad kroppsfett ger ökad insulinkänslighet.
Undvik drabbas av näringsbrist – Brist på viktiga näringsämnen försämrar insulinkänsligheten. Många viktiga ämnen ingår i cellens struktur som i sin tur påverkar hur effektivt du upptar näringen i maten.
Sluta röka – Tobak kan orsaka försämrad insulinkänslighet eller insulinresistens.
Eliminera socker & skräpmat – Ät en kost minimalt med processad mat och dryck. Skräpmat är vanligaste orsaken till övervikt och insulinresistens.
Identifiera intoleranser – Livsmedel du är intolerant mot inflammerar kroppen. Ökad inflammation är kopplat till nedsatt insulinkänslighet.
Ta omega 3 tillskott – Omega 3 fiskolja har in många fall förbättrat insulinkänsligheten då den ingår i cellens struktur. Även magnesium säg hjälpa mot insulinresistens.
Sov tillräckligt – Finns viss evidens för att sömn påverkar din insulinkänslighet. Se till att du får tillräckligt med sömn.
Minska stress – Hög stress är kopplat till minskad insulinkänslighet. Försök hantera dina stressnivåer om du upplever dig väldigt stressad.
Testa periodisk fasta – Att fasta eller använda sig utav periodisk fasta kan förbättra din insulinkänslighet. Dock behövs fler studier för att metoden ska kunna bli helt tillförlitlig. Men den gav goda resultat på överviktiga personer.
Denna listan kan göras lång om man vill gå in på detaljer, Men om man tänker efter så kan man se att punkterna ovan egentligen bara är grunderna för att leva ett hälsosamt liv.

Kort sammanfattning:

Insulinresistens kan förbättras eller omvändas helt med hjälp av livsstilsförändringar. Men ta kontakt först med din läkare eller någon annan kunnig inom området för mer info.


Referenser:

Fler har fetma och övervikt
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2014/februari/fler-har-fetma-och-overvikt/
Vad orsakar insulinresistens?
Free fatty acids and insulin resistance
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17285001
Triglycerides, fatty acids and insulin resistance—hyperinsulinemia.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11453039
Development of hyperinsulinemia and insulin resistance during the early stage of weight gain.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18171910
Visceral fat and metabolic inflammation: the portal theory revisited.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23107257
Intramyocellular lipid kinetics and insulin resistance
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1971250/
Linking Gut Microbiota and Inflammation to Obesity and Insulin Resistance.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27252163
National Health Statistics Reports, May 5 2009
http://www.cdc.gov/nchs/data/nhsr/nhsr013.pdf
Molecular Events Linking Oxidative Stress and Inflammation to Insulin Resistance and β-Cell Dysfunction
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4516838/
Genetic and environmental influences on insulin levels and the insulin resistance syndrome: an analysis of women twins.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8633616
Hur vet man att man är på väg att utveckla insulinresistent?
Prevalence of insulin resistance in metabolic disorders: the Bruneck Study.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9753305
Sjukdomar kopplat till insulinresistens
Risks for all-cause mortality, cardiovascular disease, and diabetes associated with the metabolic syndrome: a summary of the evidence.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15983333
Insulin resistance in nonalcoholic fatty liver disease.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20370677
The role of insulin resistance in the pathogenesis of Alzheimer’s disease: implications for treatment.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12467491
The Interactions of Obesity, Inflammation and Insulin Resistance in Breast Cancer.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26516917
Tips på hur du kan förbättra din insulinkänslighet & minska insulinresistens.
Exercise and insulin sensitivity: a review.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10683091
Smoking induces insulin resistance–a potential link with the insulin resistance syndrome.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8463765
The effect of n-3 fatty acids on glucose homeostasis and insulin sensitivity.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24564669
Acute psychological stress results in the rapid development of insulin resistance.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23444388
Intermittent fasting vs daily calorie restriction for type 2 diabetes prevention: a review of human findings.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24993615


Följ oss på Instagram för dagliga tips: http://instagram.com/apexea.training
Glöm inte att prenumerera på vårt kostnadsfria nyhetsbrev och  få kickstart guiden => Apexea Metoden. – GRATIS!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *