• Background Image

    Protein och Fettförbränning

    juni 24, 2015

juni 24, 2015

Protein och Fettförbränning

Jag kan inte säga detta tillräckligt. Allt för många äter inte tillräckligt med protein.

Om du inte får i dig nog med protein påverkar det inte bara din förbränning, utan också ditt immunsystem och allmänna hälsa. Protein består utav aminosyror som är byggstenarna för hela vår kropp. Aminosyrorna (både de essentiella och icke essentiella) har många fler uppgifter i kroppen än att bara bygga muskler.

Här fler fördelar med att äta rätt mängd protein:

  • Hjälper kroppen att förbränna kroppsfett som energi
  • Ökar förbränningen generellt
  • Ökar mättnadskänslan
  • Förser kroppen med material och verktyg för att bygga upp och upprätthålla cellstrukturen
  • Upprätthåller ett bra immunförsvar
  • Reparerar skador och bygger upp skelett. hud, hår, muskelvävnad etc.

TIPS: Försök rotera mellan så många olika proteinkällor du kan. Använd källor som vilt, fågel, nötkött, fläsk, fisk och skaldjur. Du kan också få i dig protein från ägg, mjölk, ost, baljväxter och nötter.

Ju mer variation desto bättre.

Kroppen kan själv tillverka icke-essentiella aminosyror, men detta gäller inte essentiella aminosyror. Så du behöver få i dig dom essentiella genom kosten. Att tänka på är att alla proteinrika livsmedel inte är lika och skiljer sig på olika sätt.

Vanliga saker som skiljer sig:

  • Mängden aminosyror
  • Fördelning av olika aminosyror
  • Fetthalt
  • Smak
  • Ekologiskt/Icke ekologiskt

Hur mycket protein bör jag få i mig varje dag?

Sikta på ett intag av MINST 1.5g protein per kilo fettfri kroppsvikt

Animaliskt protein innehåller uppskattat ca 22% protein. Vilket betyder ca. 22g protein per 100g kött, kyckling etc.

Så om ditt dagliga mål är 250g protein och du äter 6 måltider om dagen, innebär det ett intag av 40g protein per måltid. Vilket översätts till ca. 200g animaliskt protein per måltid.

Detta är förmodligen mycket mer än vad du äter idag. Men om du vill uppnå nya resultat så måste du göra något annorlunda.

Om du vet att ditt proteinintag blir mycket högre än tidigare bör du sprida ut det över minst 5 måltider. Ta gärna  proteinshake om det behövs.

Detta tips är något jag rekommenderar att du börjar med omedelbart.

Hoppas du gillade inlägget!

Må väl!

Nicolas Fiori

P.S. Glöm inte att ladda ner din KICKSTART GUIDE om fettförbränning och börja prenumerera på mitt kostnadsfria nyhetsbrev.