Skapar vanor som håller, även om vardagslivet kommer i vägen

Hur kan man skapa vanor om att börja träna och förändra sina matvanor, även om ”vardagslivet” hela tiden kommer i vägen? Det är detta som är den stora utmaningen för oss alla.

Vad betyder egentligen ”vardagslivet”?

Det skulle kunna vara saker som:

  • Att båda barnen (6 och 8 år) blir sjuka i 40 graders feber.
  • Jag får problem med magen och min flickvän får bihåleinflammation dagarna efter.
  • Din tur att sköta de flesta sysslorna hemma.
  • Det skulle kunna vara att någon i din familj eller bekantskapskrets går igenom en svår sjukdom och som du håller kontakt med regelbundet.
  • Det är födelsedagar, barnkalas, julfirande, skidresa, nytt jobb, afterwork, längre pendling till jobbet.
  • Renoverar hemma eller du har ett företagande som du driver på lediga stunder.
  • Eller att du har extra mycket att göra på jobbet p.g.a. av alla ”lediga” dagar.
  • När du blir stressad och kanske börjar känna av problem med ryggen.
  • Och precis när du planerat att sticka iväg på ditt efterlängtade träningspass så bajsar katten på mattan.

Detta är vad jag kallar för att ”vardagslivet” kommer i vägen.
Så det är väl kanske inte så konstigt att de flesta löften om träning och bättre kosthållning aldrig uppfylls.
Visst kan vi lura oss själva och föreställa oss ett liv där allt är fridsamt, lugnt och helt under kontroll. Men det är ett dåligt recept och verklighetsfrånvarande.
De flesta människors liv är röriga och komplicerade. De flesta människors liv är oförutsägbara. När vi lär oss att acceptera det, så ser vi även hur spännande och händelserikt det kan vara.
Bestäm detta år att du ska träna och äta flexibelt inom ramen för ditt ”vardagsliv”.
Barnen kommer att bli febriga, snoriga och gnälliga. Din tid kommer att vara begränsad. Och du kommer kanske att missa ett och annat träningspass på grund av långa bilköer.
Men det här året så har du planerat för allt det där i förväg. Kom ihåg att allting räknas. Att få till ett pass hemma på 10 min till dina favoritlåtar på Spotify medan du har koll på ungarna räknas.

Här är fler saker som skulle kunna ingå i dina mål under året:

Ät en proteinrik frukost

Jag älskar att äta ägg till frukost, gärna i form av en god omelett med massa olika grönsaker. Detta recept är populärt hos oss, Bacon & äggmuffins.

Ta med lunch till jobbet som du ser fram emot att äta.

Tar med dig en proteinrik sallad till jobbet som lunch. Tillsammans med en god och naturlig dressing, pinjenötter och en halv avokado. Då ser man fram emot lunchen och har enklare att stå emot de andra kollegorna som frestar en med att gå ut och äta på lunchrestaurang.

Förbered middagen innan

De dagar vi kommer hem sent så har man bara lust att slänga i sig den mat man kommer över enklast. Om jag då inte redan har förberett (hackat upp, tinat upp kyckling/fisk etc.) så ökar chansen att jag väljer någon snabbmatsvariant eller köper med mig take-away på vägen hem.

Motionera när som helst och var som helst (när det är möjligt)

Skaffa ett höj- och sänkbart skrivbord på kontoret och ha som mål att stå minst 3 timmar per dag de första 2 månaderna, för att sedan öka gradvis tills man kan stå hela dagar. Väljer inte längre den parkeringsplats som är närmast målet så att jag kan få lite extra promenader. Eller du kanske kan cykla till jobbet när vädret tillåter?

Mål att bli ”lite bättre” i stället för ”perfekt”.

Det handlar inte om att vara perfekt. Det handlar om en gradvis och kontinuerlig förbättring. Förut brukade jag klanka ner på mig själv om jag åt ohälsosamt eller missade några träningspass. Nu känner jag att jag faktiskt har gjort en del ansträngningar och jag vet att jag kan göra ännu bättre i morgon.

Var på plats och redo nästa morgon.

Visa dig på startlinjen varje dag och gör vad du kan den dagen. Ta inte för stora kliv. Detta är ingen tävling. Det är inte någon diet. Det är ditt liv.

Vad du skall göra nu?

1. Fundera på dina mål för resten av våren.

Vad innebär ett förnyat engagemang för dig och din hälsa – med utgångspunkt för ditt unika och utmanande liv? Hur kan du sikta på att göra saker ”lite bättre”, i stället för ”perfekt eller inget alls”?

2. Börja i liten skala.

Vilken liten sak kan du göra idag som kommer att förbereda dig för framgång i år?
Kanske är det att beställa hem din mat från recept eller matkassar online för att slippa köa och stressa i matvarubutiken. Ladda ner en avkopplande ljudbok, eller boka en barnvakt någon eller några kvällar i månaden.
Ta bara ett litet steg, så är du redan en bra bit på väg. Du behöver inte ha alla svar från början. Utan du listar ut det på vägen.
Vill du ha lite hjälp?
Om du har läst ända hit så innebär det troligen att du redan är på väg framåt och mot en förändring.
Men samtidigt, om du vill ha lite hjälp och vägledning med att äta rätt, motionera smart eller att skapa andra hälsosamma levnadsvanor. Boka en 30 min fri konsultation och sätt planen för 2018.
Glöm inte att ladda ner din kostnadsfria kickstart guide => Apexea Metoden.
Följ oss gärna på Instagram => @apexea.training

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *