• Background Image

    Snyggare kroppsform: Regler för en effektiv kroppsförvandling

    juni 28, 2016

juni 28, 2016

Snyggare kroppsform: Regler för en effektiv kroppsförvandling

I denna artikel tänkte jag prata om hur man uppnår snyggare kroppsform och vad det är som egentligen krävs för att kunna förvandla sin kropp.

Sexpack, tight rumpa, smal midja och slanka armar är vad fitness och hälsoindustrin säljer till oss. Men hur uppnå du dessa resultat?

11 regler för att uppnå snyggare kroppsform & förvandla din kropp

  1. Ha ett mätbart och tidsbestämt mål – Förutom att du har målbilden klar för dig, se till att ditt mål är mätbart och att den har en deadline.
  2. Sätt upp delmål – Det långsiktiga målet kan ibland vara alldeles för långt bort. Se till att dela upp dina mål och fira framstegen när du uppnår dem.
  3. Var redo att göra ”många” uppoffringar – Ju mer tränad du vill se ut, desto fler uppoffringar måste du göra. Bara en idiot tror att man kan göra samma sak som tidigare och förvänta sig andra resultat.
  4. Ha din kostplan redo – Minst 80% av dina resultat kommer bero på kosten. Vad du äter, hur mycket, vilken fördelning och frekvens är avgörande för dina resultat. Se till att du vet om alla element innan du börjar.
  5. Ha din träningsplan redo – En färdig träningsplan gör det enklare för dig att planera din vecka och mäta dina framsteg. Du förenklar också processen i gymmet genom att ha ett program som talar om exakt vilka övningar du ska göra, i vilken ordning, reps, set, vila, tempo, när du ska utföra kondition osv.
  6. Mät dina träningsresultat – Skriv en träningsdagbok. Då kan du enkelt se om du gör framsteg eller om du måste justera något i din träning, kost eller livsstil.
  7. Justera kosten efter dina resultat – Kosten är inte statisk. Analysera och justera kosten efter dina resultat om det behövs. Har du gått ner mindre än 1 kg på 14 dagar, se då till att minska dina kalorier på något sätt.
  8. Träna som att varje träningspass vore din sista – Många tänker för mycket på framtiden och på alla träningar man måste göra under veckan. Fokusera på det du måste göra nu och gör det bästa du kan utav det. Finns inga träningsmetoder, piller eller redskap som kan ersätta stenhård träning.
  9. Träna minst 3 dagar per vecka. Helst 4-5. – Dina mål och förutsättningar avgör hur många träningar du måste utföra varje veckan. Ju mer tränad du blir, desto fler träningar krävs för att fortsätta få synliga resultat.
  10. Respektera återhämtningen – Muskler och din mentala styrka återhämtar sig i vila. Inte ens bra kost kan rädda dina resultat om du inte sover och vilar tillräckligt. Sov minst 7-9 timmar för att orka träna och motivationen uppe.
  11. Planera i förväg – Förbered dig genom att handla hem rätt mat, laga till matlådor och boka in tid för träning i förväg. ”Fail to plan and you plan to fail”.

Innan du tar ett beslut om att förändra din kropp. Låt oss prata lite om för- och nackdelar med att komma i form. Vad kan du förvänta dig av att vara i form? Självklart finns det en hel del positiva saker, men vad många inte vet är dom eventuella nackdelar många upplever när man är i mål.

Fördelar med att vara i form:

  • Ökad energinivå
  • Ökat självförtroende
  • Ökad styrka & uthållighet
  • Du ser tränad ut
  • Blir roligare att prova kläder
  • Bättre dagliga rutiner och balans mellan kost, träning, arbete och återhämtning
  • Kontroll på dina hungerkänslor
  • Bättre hälsa generellt
  • Minskad risk för metaboliska sjukdomar

Eventuella nackdelar med att vara i form:

  • Kräver mer planering
  • Tidskrävande
  • Ständig uppmärksamhet på kosten
  • Träning måste vara en stor del av ditt liv
  • Svårare socialt beroende på vilken omgivning du har
  • Mindre tid för sociala evenemang
  • Kan krävas en coach för att uppnå målet

Försök att hitta en nivå som du trivs med. Ditt första mål kanske var att blir väldigt tränad och tappa 10kg. Men efter att ha tänkt till lite extra kanske 5 kg känns mer realistiskt, detta med tanke på vad du behöver offra för att komma ännu längre ner.

3 viktiga punkter att tänka på inom fitness:

  1. Om du vill förändra din kropp, måste du förändra ditt beteende och vanor
  2. Ju mindre kroppsfett du vill ha, desto fler uppoffringar måste du göra.
  3. Processen som tog dig till ditt första mål, kommer inte vara detsamma som den som tar dig hela vägen.