april 12, 2015

Vad är bra kost?

Media producera löpsedlar varje vecka om kost och dieter eftersom ämnet säljer bäst. Idag finns det tusentals tips och strategier för hur man ska äta och vad som är bra kost.

Hur kommer det sig att kost är ett så mycket större ämne än träning?

Här kommer svaret, alla måste inte träna men alla måste äta! Och därför kommer kost alltid vara ett våra största ämnen och utmaningar i livet. Därav mitt första inlägg kommer att handla om kost och vad som kännetecknar en bra kost enligt mig.

3 Faktorer som gör en bra kost

I detta inlägg tänker jag dela med mig av min syn på vad en bra kost är och hur den är formad. Jag är inte här för att tala om att ”så här är det” eller att ”det här är enda sättet att tänka på”. Utan det här är min syn på kost och hur jag tänker när jag arbetar med klienter för att nå resultat.

Vad som definierar bra kost enligt mig:

  • Bra kost kontrollerar kroppens energibalans
  • Bra kost består av livsmedel med hög näringstäthet och låg kaloritäthet
  • Bra kost ger god hälsa, bra kroppssammansättning och hög prestation

Låt oss gå lite djupare så ska jag förklara vad jag menar med dessa punkter.

Energibalans

Energibalans är inget annat än förhållandet mellan kalorier in (energi in) och kalorier ut (energi ut). Denna relation bestämmer om du går upp, går ner eller håller din vikt. Befinner du dig i positiv energibalans innebär det viktuppgång, negativ energibalans innebär viktnedgång.

Dock innebär viktuppgång och viktnedgång så mycket mer än en siffra på vågen. Energibalans påverkar allt ifrån din ämnesomsättning till hormonella balans.

Kraftig negativ energibalans ger visserligen snabb viktnedgång men kan ge effekter som försämrad prestation både fysiskt och psykiskt, försämrad funktion av sköldkörteln, försämrad produktion av testosteron, nedbrytning av skelett och muskelvävnad.

Positiv energibalans (viktuppgång) av att du äter för mycket ger effekter som insulinresistens, ökad kolesterol och blodtryck, ökad inflammation och ökad risk att drabbas av vissa typer av cancer. Denna lista kan göras ännu längre.

Det jag vill säga med detta är att en bra kost hjälper dig kontrollera energibalansen och du förhindrar kraftiga svängar i båda riktningarna.

Livsmedel med hög näringstäthet och låg kaloritäthet

Näringstäthet är förhållandet mellan mängden näringsämnen (protein, fett, vitaminer etc) relativt mängden kalorier i ett livsmedel. Alltså ett livsmedel med hög näringstäthet innehåller hög mängd näring per 100g livsmedel.

Exempel på livsmedel med hög och låg näringstäthet:

Hög: Magert kött, frukt och grönsaker

Låg:  Glass, Coca Cola

Kaloritäthet är förhållandet mellan mängden kalorier per gram livsmedel. Alltså livsmedel med hög kaloritäthet innehåller mycket kalorier och låg kaloritäthet innehåller väldigt lite kalorier per gram.

Exempel på livsmedel med hög och låg kaloritäthet.

Låg: Kycklingfilé, grönsaker ovan jord

Hög:  Bacon, smör

För optimal kroppssammansättning bör man alltså äta livsmedel med hög näringstäthet och låg kaloritäthet för att enklare hålla sig mätt och samtidigt förse sig med bra mängd näring. Dock skiljer behovet av kaloritäthet beroende på må. Tänker man hälsa behöver man  äta livsmedel med hög näringstäthet för att undvika näringsbrist.

Bra kost ger god hälsa, bra kroppssammansättning och hög prestation

Bra kosthållning är så mycket mer än hur man ser ut. När jag tänker kost och hur jag vill coacha mina klienter sätter jag alltid upp följande mål. Förbättrad hälsa, kroppssammansättning och prestation (både i arbete och träning). Även om primära målet oftast är att gå ner i vikt finns alltid dessa 3 i mina mål. För om jag inte tänkte i dessa banor kunde jag lika gärna satt mina klienter på en pulverdiet och samarbetat med Groupons och deras fettreducering med laser. Även om en sådan strategi hade garanterat gett resultat så sker det tyvärr genom att sätta hälsan i risk. Och detta är inget jag står för.

Jag förespråkar en balanserad fokus av förbättrad hälsa, prestation och utseende. För mycket av en sak kan istället skapa negativa vanor. Jag vet flertalet klienter jag har fått bromsa p.g.a. att de försökt pressa sig själva ytterligare trotts att de är i mål och har en bra balans.

Bästa hälsningar
Nicolas Fiori