Zink 101: Allt du behöver veta

Zink är en annan livsviktigt mineral och antioxidant som ingår i produktionen av flera hundra enzymer och över 80 hormonella processer i kroppen. Du hittar det i livsmedel som kött, ägg och olika grönsaker.
För dem som styrketränar och gillar kraftsporter så stödjer zink produktionen av testosteron. Men ger endast effekt om du har brist på det ifrån början.
Fler fördelar är att den har visat sig kunna förbättra både hud, naglar och hår. Den är även viktig för att upprätthålla ett bra immunförsvar då de vita blodkropparna kräver zink för att bildas. Man har i flera fall kunnat se snabbare sårläkning.
Högt intag av zink kan minska nivåerna av östrogen genom att bromsa omvandling av testosteron till östrogen.
Det finns även studier som visar ett samband mellan zinkbrist och högre insulinvärden, ökad inflammation, ökat blodsocker och även acne. Men med zinktillskott kunde man förbättra alla värden.
Stroke-patienter med brist har kunnat se snabbare återhämtning med hjälp av kosttillskott.
Det finns även ett samband mellan brist och sämre utsöndring av hormonet Leptin.
Zink förlorar vi genom dålig kosthållning, hög stress och genom att svettas mycket. Vilket gör det till ett viktig ämne för den som tränar och idrottar. Det verkar även så att brist är vanligt bland vegetarianer och veganer.
Doseringen ligger på 5-10mg per dag för underhåll och 25-45mg per dag om man har brist. Inta inte det tillsammans med kalcium, magnesium och järn då alla använder samma receptorer och upptaget inte blir lika effektiv.
Även zink finns i varierande kvalité och olika former, nedan listar vi fyra olika zinkformer och hur många procent zink de innehåller per viktenhet.
Citrate (34%)
Sulfate (22%)
Gluconate (13%)
Monomethionine (21%)
Så om vi t.ex. köper citrate som innehåller ca. 34% per viktenhet. Detta innebär, för att få i sig 50 mg måste du ta upp emot 146 mg citrate.
Referenser:
The effect of exhaustion exercise on thyroid hormones and testosterone levels of elite athletes receiving oral zinc.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16648789
Effect of fatiguing bicycle exercise on thyroid hormone and testosterone levels in sedentary males supplemented with oral zinc.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17984944
Impact of oral zinc therapy on the level of sex hormones in male patients on hemodialysis.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20446777
Oral zinc sulphate therapy in acne vulgaris: a double-blind trial.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6163281
Multicenter randomized comparative double-blind controlled clinical trial of the safety and efficacy of zinc gluconate versus minocycline hydrochloride in the treatment of inflammatory acne vulgaris.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11586012
Zinc may regulate serum leptin concentrations in humans.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9627914
Effect of zinc supplementation on markers of insulin resistance, oxidative stress, and inflammation among prepubescent children with metabolic syndrome.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21028969
Effect of zinc supplementation on insulin resistance and components of the metabolic syndrome in prepubertal obese children.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20045801


Kostnadsfri e-bok när du väljer att prenumerera på vårt nyhetsbrev: http://apexea.se/gratis-guide
Följ oss på Instagram: http://instagram.se/apexea.training
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/apexea.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *