fbpx
september 13, 2021

12 veckors högproteinkost förbättrar kroppsformen hos överviktiga kvinnor

Folk frågar ofta mig varför protein är så viktigt. Varför ska vi sträva efter att ha ett högt proteinintag i vår kost? Tja, ta inte mitt ord för det, här är data från en studie som visar vikten och fördelarna med att äta en proteinrik kost.

Kvinnorna i denna studie (Haghighat m. fl., 2020) kategoriserades som ”normal weight obese” (NWO), vilket innebär att de var ”normalviktiga” baserat på BMI men hade låg muskelmassa och relativt hög fettmassa, därför var de överviktiga baserat på kroppsfett %. Det är faktiskt vanligt att individer har en ganska hög kroppsfettprocent medan de bibehåller en ”normal” kroppsvikt på grund av brist på muskelmassa.

Kvinnorna i denna studie konsumerade antingen en proteinrik kost (25% totalt dagligt energiintag) eller normalt proteinintag (15% totalt dagligt energiintag). Kosten i denna studie var utformad för att vara i kaloribalans, vilket innebär att de inte var avsedda för viktminskning eller viktökning, men för viktunderhåll.

12 veckors högproteinkost
12 veckors högproteinkost

Efter 12 veckorna ökade  högprotein-gruppen signifikant sin muskelmassa med ungefär 1,5 kg och minskade fettmassan med ungefär 1,1 kg i genomsnitt, medan de i den normala protein-gruppen inte fick några signifikanta förändringar.

Hur coolt är inte det! Dessa kvinnor förbättrade sin kroppssammansättning bokstavligen genom att bara äta mer protein. Låt oss diskutera vad resultaten av denna studie betyder mer ingående.

Mycket enkelt kan vi dra slutsatsen att proteinintaget i kosten uppenbarligen är oerhört viktigt för att upprätthålla och främja en sund kroppssammansättning.

Dessa resultat BETYDER INTE att du bör förvänta dig samma resultat. Alla studier är kontextspecifika, deltagarna/urvalet som används i denna studie är otroligt viktig.

Vi måste ta hänsyn till att dessa kvinnor var överviktiga och inte konsumerade så mycket protein från början. Därför är det troligt att om du har tillräckligt med proteinintag, och ökar det ytterligare, kanske det inte får någon större effekt.

Om du redan är i en bra form och styrketränar regelbundet, kommer inte en ökning av proteinintaget göra något magiskt med din kroppskomposition.

Men om du är någon med låg muskelmassa, något överviktig och har ett lågt proteinintag, så kan ett ökat proteinintag troligtvis ge positiva fysiologiska anpassningar.

Vill du ha hjälp med att komma i ditt livs form?

Kolla in min online coaching här >> Klicka här!

0 Comments

Leave A Comment

Lämna ett svar