fbpx
  • Background Image

    Artiklar

september 13, 2021

12 veckors högproteinkost förbättrar kroppsformen hos överviktiga kvinnor

Folk frågar ofta mig varför protein är så viktigt. Varför ska vi sträva efter att ha ett högt proteinintag i vår kost? Tja, ta inte mitt ord för det, här är data från en studie som visar vikten och fördelarna med att äta en proteinrik kost.

Kvinnorna i denna studie (Haghighat m. fl., 2020) kategoriserades som ”normal weight obese” (NWO), vilket innebär att de var ”normalviktiga” baserat på BMI men hade låg muskelmassa och relativt hög fettmassa, därför var de överviktiga baserat på kroppsfett %. Det är faktiskt vanligt att individer har en ganska hög kroppsfettprocent medan de bibehåller en ”normal” kroppsvikt på grund av brist på muskelmassa.

Read More
juni 13, 2021

Snabbhetsträning: Så utvecklar du snabbhet och explosivitet

snabbhetsträning

Snabbhetsträning blir allt viktigare i dagens idrott. Att kunna accelerera snabbt och uppnå en hög sprinthastighet är direkt avgörande för att bli en idrottare på toppnivå i t.ex. fotboll, basket, rugby, ishockey m.m.. I flera studier har det visat sig att elitidrottare har generellt starkare ben och överkropp, ett högre vertikalt hopp och snabbare tider på sprint och agilitytester är idrottare på lägre nivåer (Delexatrat et al. 2008).

För att ta nästa steg i din idrott är regelbunden snabbhetsträning ett måste. Det vi frågar oss nu är, hur utvecklar vi snabbhet, explosivitet och agility? Vilka är de viktigaste komponenterna? 

Denna artikel ger dig en evidensbaserad guide för att bli snabbare och mer explosiv i din idrott.

Read More
mars 24, 2021

Kraft-hastighetskurvan

Kraft-hastighetskurvan beskriver relationen mellan kraft (F) och hastighet (v) i muskelkontraktioner (se figur 1). Den horisontala axeln (x-axeln) presenterar hastigheten i en muskelkontraktion och mäts i meter per sekund (m/s) och den vertikala axeln (y-axeln) står för kraftproduktionen i en muskel och mäts i Newton (N). I figur 1 illustreras att det finns en invers relation mellan kraft och hastighet, alltså när kraftproduktionen ökar så minskar hastigheten och vise versa. Exempelvis kräver 1RM i marklyft maximal kraft, men rörelsehastigheten kommer vara relativt långsam.

Read More
december 6, 2020

Kontrastträning: Öka din explosivitet & snabbhet med kortare träningar

kontrastträning

Kontrastträning är en effektiv metod för att utveckla både maxstyrka, vertikalt hopp och snabbhet, samtidigt som du spenderar kortare tid i gymmet. Metoden är enkelt, du alternerar en tung styrkeövning med en plyometrisk övning. T.ex. kan man kombinera bänkpress med medicinbollskast från brösthöjd, eller marklyft med hurdle jump (hopp över häckar).

Read More
november 30, 2020

Pilatesboll övningar: 6 övningar som bygger styrka och balans i coren

pilatesboll övningar

Pilatesboll övningar är ett enkelt och effektivt sätt att träna mage och core på. När jag var ny i branschen tyckte jag mycket var töntigt om det inte involverade skivstång och tunga lyft. Idag uppskattar jag istället de flesta redskap och så även pilatesbollen. Jag använder bollen i mina klienters träning som ett komplement i slutet av passet. Coreträning har varit ett hett ämne länge med många påstående om hur viktigt det är som skadeförebyggande och prestationshöjande träning, men mycket av forskningen lutar inte åt det hållet. En studie av Wang et al. (2012) fann att coreträning varken minskade ländryggssmärta samtidigt som det inte hade någon effekt på maxstyrka, löpekonomi eller spänst.

Read More