• Background Image

    Artiklar

mars 23, 2020

Ryggövningar: Så tränar du för en större, starkare och skadefri rygg

ryggövningar

Är du inte säker på vilka ryggövningar så välja för att träna din rygg på bästa sätt? I denna artikel tar jag upp de mest effektiva ryggövningar du kan göra för att bygga en starkare, större och skadefri rygg. 

För att göra det på bästa sätt är det bra att utföra övningar som involverar både en och två armar, rörelser i olika rörelseplan och vinklar, samt att man varierar mellan fler- och enledsövningar. På så sätt kan du jämna ut obalanser och svagheter samtidigt som du bygger en starkare, robust och skadefri rygg. 

Read More
mars 8, 2020

Knäböjsanalys: Utvärdera och förbättra din teknik i knäböj

Så gör du en knäböjsanalys. Knäböj tillhör gruppen basövningar och anses vara en av de viktigaste rörelserna för att kunna utveckla styrka och explosivitet, minska skaderisken och leva ett aktivt liv. Även om knäböj är en grundläggande övning så betyder det inte att den är enkel att utföra eller att man gör den helt korrekt. Jag själv har tränat knäböj i många år och hittar fortfarande tekniska bitar som går att förbättra.

Read More
februari 23, 2020

Plyometriska övningar: Hoppträning för ökad spänst & snabbhet

plyometriska övningar

Plyometriska övningar kan hjälpa dig förbättra både spänst och snabbhet, två viktiga faktorer för hålla en hög nivå i sin idrott. Det räcker inte nu för tiden att bara träna sin idrott . Man måste ha en bredare profil där man även fokuserar på att träna kondition, rörlighet, samt olika typer av styrka (maxstyrka, snabb-styrka m.m.). Detta inlägg fokuserar på att utveckla explosivitet och snabbhet med hjälp av plyometrisk träning med bra och effektiva övningar. 

Read More
februari 16, 2020

Så lite träning krävs för att bibehålla muskler och styrka

bibehålla muskler och styrka

Hur lågt kan man sänka sin träningsvolym innan man tappar i styrka och muskelmassa? Detta är ett väldigt intressant ämne oavsett om man är träningsentusiast, styrkelyftare eller idrottare i andra sporter. Vi alla hamnar i svackor eller tidsbrist där arbete, skola, familj och säsongsträning tar för stor plats i vardagen, vilket gör det svårt för oss att hålla uppe både träningsfrekvensen och volymen för att kunna bibehålla muskler och styrka. Frågan vi alla ställer oss är…

Read More
februari 10, 2020

Plyometrisk träning: Den stora guiden till hoppbaserad träning

plyometrisk träning

Plyometrisk träning är ett annat ord för hoppbaserad träning och involverar övningar som vertikala hopp, långhopp, hopp över häckar m.m. Träningsmetoden utnyttjar och förbättrar samspelet mellan excentrisk och koncentriskt muskelarbete. Även kallat Stretch-Shortening Cykeln (SSC). Träningsformen har visat sig vara enormt effektivt när det kommer till att utveckla inte bara spänst utan även andra viktiga färdigheter som styrka, snabbhet, explosivitet och förmågan att ändra riktning snabbt (change of direction, COD). 

Plyometriska övningar delas in i två kategorier:

  • Snabba övningar som innebär kort markkontaktstid. En kontakttid under 250ms.
  • Långsamma övningar som innebär övningar med lite längre markkontaktstid. En kontakttid över 250ms.

Eftersom träningsformen belastar fötter, knän och höfter i hög grad samtidigt som övningarna kräver både koordination, kroppskontroll och styrka. Så är det viktigt att man väljer rätt övningar och och har en bra teknik.

Read More