fbpx
  • Background Image

    Artiklar

mars 24, 2021

Kraft-hastighetskurvan

Kraft-hastighetskurvan beskriver relationen mellan kraft (F) och hastighet (v) i muskelkontraktioner (se figur 1). Den horisontala axeln (x-axeln) presenterar hastigheten i en muskelkontraktion och mäts i meter per sekund (m/s) och den vertikala axeln (y-axeln) står för kraftproduktionen i en muskel och mäts i Newton (N). I figur 1 illustreras att det finns en invers relation mellan kraft och hastighet, alltså när kraftproduktionen ökar så minskar hastigheten och vise versa. Exempelvis kräver 1RM i marklyft maximal kraft, men rörelsehastigheten kommer vara relativt långsam.

Read More
december 6, 2020

Kontrastträning: Öka din explosivitet & snabbhet med kortare träningar

kontrastträning

Kontrastträning är en effektiv metod för att utveckla både maxstyrka, vertikalt hopp och snabbhet, samtidigt som du spenderar kortare tid i gymmet. Metoden är enkelt, du alternerar en tung styrkeövning med en plyometrisk övning. T.ex. kan man kombinera bänkpress med medicinbollskast från brösthöjd, eller marklyft med hurdle jump (hopp över häckar).

Read More
november 30, 2020

Pilatesboll övningar: 6 övningar som bygger styrka och balans i coren

pilatesboll övningar

Pilatesboll övningar är ett enkelt och effektivt sätt att träna mage och core på. När jag var ny i branschen tyckte jag mycket var töntigt om det inte involverade skivstång och tunga lyft. Idag uppskattar jag istället de flesta redskap och så även pilatesbollen. Jag använder bollen i mina klienters träning som ett komplement i slutet av passet. Coreträning har varit ett hett ämne länge med många påstående om hur viktigt det är som skadeförebyggande och prestationshöjande träning, men mycket av forskningen lutar inte åt det hållet. En studie av Wang et al. (2012) fann att coreträning varken minskade ländryggssmärta samtidigt som det inte hade någon effekt på maxstyrka, löpekonomi eller spänst.

Read More
november 28, 2020

Countermovement jump (CMJ): Test av benmuskulaturens explosivitet

Countermovement Jump

Countermovement Jump (CMJ) är ett vertikalt hopptest som har visat sig ha en god validitet (mäter vad den avser mäta) och reliabilitet (precisionen i mätningen) när det kommer till att mäta explosivitet i benen.

Read More
november 20, 2020

Träningsuppehåll, Bra eller Dåligt för dina Gains?

Att tvingas till träningsuppehåll kan hända alla. Det många bekymrar sig över är hur mycket man tappar om man är borta en längre tid. Jag skrev en tidigare artikel om hur lite du behöver träna för att bibehålla dina resultat.

Artiklen hittar du här => Så lite träning krävs för att bibehålla muskler och styrka.

I detta inlägg tänkte jag summera en studie som forskat vidare på det här med träningsuppehåll och hur man kan utnyttja det till sin fördel. Bland annat fann man att personer som tog träningsuppehåll på 3 veckor vid två tillfällen (totalt 6 veckor) under en 24 veckors träningsperiod, kunde få likvärdiga resultat som personer som tränade regelbundet över samma period.

Read More