fbpx
november 2, 2021

Complex Training förbättrar Sprint, Hopp & riktningsförändring

complex training

Syftet med denna studie (litteraturöversikt och meta-analys) av forskaren Thapa m. fl. al. (2021) var att undersöka hur effektiv träningsmetoden Complex Training är på sprint, hopp och riktningsförändring hos fotbollsspelare. 

Enkelt förklarat innebär Complex Training att man kombinerar både styrketräning och plyometrisk träning i ett träningspass. Vanligast är att träningspasset startar med tung styrketräning för att sedan övergå till hoppbaserad träning.

Detta anses vara en av de effektivaste metoderna för att utveckla explosivitet.

Exempel på hur ett träningspass kan se ut:

A. Knäböj 3 x 5 reps

B. RDL 3 x 5

Sedan övergår du till att träna plyometrisk träning.

C. Box Jump 3 x 5 reps

D. Depth Jump/Drop Jump från 50cm 3 x 5 reps

Efter en noga selektering ingick 10 studier i denna meta-analys och litteraturöversikt. Både kvinnor, män och ungdomar, samt amatörer, elit och sub-elit inkluderades i studien.

Resultat

  • Studien kom fram till att Complex Training gav signifikanta förbättringar i sprint, vertikalt hopp och riktningsförändringar (COD).
  • Träningsmetoden bör utföras i minst 8 veckor för att se tydliga resultat. 
  • Både professionella spelare samt barn och ungdomar kan ha nytta av denna träningsform så länge den anpassas efter idrottarens nivå.

Du kan se mig gå igenom samma studie i videon nedan som ger dig en mer ingående förklaring till upplägget och resultatet.

Vill du ha hjälp med att komma i ditt livs form?

Kolla in min Online Sports Coaching här >> Klicka här!

Vill du bli starkare, snabbare eller mer explosiv? Ladda ner gratis träningsprogram här => Klicka här

0 Comments

Leave A Comment

Lämna ett svar