fbpx
november 17, 2021

Koffein för lagidrottare: förbättrar det prestationen?

Koffein för lagidrottare

Koffein kan ha många effekter på kroppen, men de mest kraftfulla tycks vara ökad vakenhet, effektivare rekrytering av muskelfiber under ansträngning samt minskad känsla av trötthet.

Koffein har visat sig förbättra prestationsförmågan i en rad fysiska aktiviteter så som långvarig uthållighet, högintensivt kortvarigt uthållighetsarbete och styrka.

Det är däremot inte varit lika självklart vilken effekt koffein kan ha på lagidrottare i samband med match (antal sprint, löpdistans m.m.) eller i explosiva tester (vertikalt hopp, sprint och agility).

I en meta-analys av Salinero m fl. (2018) beräknade och sammanställde forskarna effekten av 34 studier som inkluderade totalt 466 lagidrottare. 

Resultat

1) Forskarna fann att koffein (3-6mg/kg) hade en liten till medel effekt på sprint, hopp och agilitytester.

2) Studien fann även en liten till medel effekt på prestation i samband med match (sprint distans, löpdistans och totalt antal sprinter).

Detta resultat kan låta något lågt, men på hösta nivå kan denna effekt vara tillräcklig för att vara matchavgörande.

Exempelvis kan en situation vara att hinna före sin motståndare till en boll, vilket kan ge en fördel som kan leda till mål.

Att tänka på

Glöm dock inte att kosttillskott bara ett tillskott och inget mer. Det finns många andra viktigare principer och strategier som bör tillämpas före så som kost och sömn.

Det finns även en stor individuell variation i hur väl vi svarar på koffein. Det verkar till och med finnas de som presterar sämre efter koffeinintag. Forskning visar att de här variationerna kan delvis beror på vår arvsmassa. Se till att du reflekterar över hur din kropp svarar på olika mängder och utvärdera om det är något du bör tillämpa i din träning.


Vill du bli starkare och bygga muskler mer effektivt? Ladda ner gratisguiden ”Så bygger du muskler effektivt”

Referens

Salinero et al. (2018) Effects of acute ingestion of caffeine on team sports performance: a systematic review and meta-analysis

0 Comments

Leave A Comment

Lämna ett svar