fbpx
november 9, 2021

Utfallssteg: Muskelaktivering av 3 olika tekniker

utfallssteg

Det är välkänt att små förändringar i teknik (t.ex. utfallssteg) kan leda till förändringar i ledvinklar, belastning i leder och muskelaktivering. Exempelvis kan en variation i position ge olika effekt jämfört med en traditionell teknik. Även variabler som belastning, val av redskap, rörelsehastighet kan påverka övningsutförandet och hur man belastar leder och muskler.

Utfall är en populär övning som kan utföras på många olika sätt. Exempelvis kan man ta korta, medel eller långa steg. Man kan även välja att träna med skivstång eller hantlar som i sin tur påverkar belastningen i benen.

I en studie av Farrokhi et al. (2008) undersökte forskarna hur tre olika överkropps-positioner  påverkade kinematiken, kinetiken och muskelaktiviteten i de nedre extremiteterna vid utfallssteg framåt.

Det som varierade utfallen var överkroppens position som antingen var:

  • Normal (Rak)
  • Flekterad (böjd fram) eller
  • Extenderad (böjd bak). 
utfall 3 olika överkroppspositioner
Figur från studien som visar (B) extenderad position, (C) normal position, (D) Flekterad position
Resultat

Utfallssteg i flekterad position gav en signifikant ökning i höftflexion (böjning i höften), impulser i höftextensorerna och ankelledens plantarflexorer, samt aktivering av gluteus maximus och biceps femoris jämfört med normal utfall.

Extenderad position gav en signifikant ökning av dorsalflexion i ankelleden och en signifikant minskning i höftflexion jämfört med normal utfall.

Sammanfattning

En framåtlutning av överkroppen ökar i första hand aktiveringen av säte och baksida lår. När bålen är extenderad (böjd bakåt) ökar belastningen på knäna och framsida lår medan belastningen minskar för baksida lår och rumpa. 

Dessa resultat liknar vid frontböj och traditionell knäböj i det att en traditionell knäböj innebär en något mer framåtlutad överkropp och ökad höftflextion medan en frontböj ger en mer upprätt position.


Vill du ha hjälp med att komma i ditt livs form?

Kolla in min Online Sports Coaching här >> Klicka här!

Vill du bli starkare, snabbare eller mer explosiv? Ladda ner gratis träningsprogram här => Klicka här

Referens

Farrokhi et al. (2008) Trunk Position Influences the Kinematics, Kinetics, and Muscle Activity of the Lead Lower Extremity During the Forward Lunge Exercise

0 Comments

Leave A Comment

Lämna ett svar